Sony BRAVIA Theatre Quad 4.0.4 draadloos speakersysteem - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony BRAVIA Theatre Quad 4.0.4 draadloos speakersysteem op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

Rickert1993 05-08-2024

Mooie speakers maar geluidskwaliteit zijn ze vergeten

toen de doos binnen kwam zag het er veelbelovend uit.
Robuust en zwaar.
Ook bij het uitpakken en het installeren waren er nog geen minpunten.

de speakers zitten in de doos ingepakt zoals je ze moet neerzetten, links en rechtsvoor en links en rechtsachter. (dit staat ook aan de onderkant van de speakers zelf nog eens aangegeven)

Alles neergezet, de hub neergezet en aangesloten op de bijbehorende bravia tv en kijken maar.
Zo gezegt, zo gedaan, makkie.

De tv en de speakers werken goed samen, de tv is de center speaker en de bravia quad speakers zorgen voor een surround effect.

maar dan de kwaliteit... een eerlijk antwoord: Ruk!
ik zal vast iets over het hoofd hebben gezien, maar het geluid is echt niet goed.
Ik ben een mannetje van het geluid, geluid is alles, dat moet goed zijn voor muziek maar ook als je films kijkt.

het enige voordeel wat de bravia quad geeft is dat je echt een surround sound hebt.
verder is het geluid net zo plat en blikkerig als het geluid uit de tv zelf.
Er mist een mooie diepe sound, een helikopter die "overvliegt", geeft dikke zware klappen, niet bij deze bravia quad.

Dit valt mij bijzonder tegen en zal deze speakers dan ook niet direct aanraden.

Pluspunten

• ziet er mooi uit
  • makkelijke installatie

Minpunten

• vreselijk belabberd geluid

verkeersleider 24-07-2024

Super geluid

Installeren was kinderspel en wat een geweldig systeem. Geluid is echt bioscoop kwaliteit en je hoort het 360 grden om je heen. Wat een genot om naar te luisteren. Draadloos aan te sluiten alleen heb je wel voor elk van de 4 speakers een stopcontact nodig

Pluspunten

• Installatie
  • Geluid

steffan1993 23-07-2024

Een redelijke middenmode

Ik heb dit product de afgelopen weken mogen testen. Hiervoor heb ik een standaard soundbar plus subwoofer gehad, dus de muziek is al een upgrade ten opzichte van de eerdere installatie.

Het geluid is heel precies en het installeren van de speakers gaat heel gemakkelijk. Je hebt duidelijke uitleg en de app werkt naar hoe het zou moeten. Daarnaast als je het aan de muur bevestigt ziet het er ook nog een mooi en strak uit.

Toch is het geluid niet helemaal wat je er van verwacht. Je hebt mooi geluid wanneer je klassieke of rustige 80's en 90's draait. Wanneer je wat meer snellere beats krijgt, dan komt toch goed naar voren dat je een subwoofer mist.

Voor de beleving met televisie kijken in combinatie met de speakers is heel erg goed, ondanks het gemis van een subwoofer.

Ik zou hem aanraden, in combinatie met een subwoofer, en als je genoeg geld hebt!

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • goed geluid in de basis

Minpunten

• geen subwoofer
  • prijzig

Stefan93 22-07-2024

Ik zou het aanraden, maar..

Ik heb de speakers een aantal weken mogen testen. De Sony Quad bar komt in een mooie stevige doos, alles is goed en afzonderlijk verpakt. Hierdoor is de installatie echt een kinderspel. Het is goed te zien dat Sony ook met de tijd mee gaat, zo goed als al het verpakkingsmateriaal is karton in plaats van plastic.

Het instellen van het apparaat is ook kinderspel. Nadat de speakers staan (of hangen) is het een kwestie van de Hub aansluiten en een app op je telefoon installeren, vervolgens wordt je zonder moeite door de hele setup geloodst. Na een automatische kalibratie (met enigszins angstaanjagende geluiden) ben je klaar om te gaan.

De geluidskwaliteit van de set is prima, maar ik had eigenlijk meer verwacht. Zo ontbreekt in de dynamiek écht een onderste laag, het gebrek aan een aparte subwoofer is overduidelijk. Daarnaast klinkt het geluid wat blikkerig. Dit laatste is wel op te lossen door gebruik te maken van het Sony "360 Spatial Mapping" geluidsveld, alleen werd al het geluid hier van alle kanten afgespeeld en ging de immersie verloren.

Dit lijkt mij niet het juiste product als je op zoek bent naar een upgrade van je huidige installatie om nét dat beetje meer te krijgen. Maar ik zou de speaker zeker aanraden voor wie snel goed geluid in de woonkamer wil hebben, het gemak en de simpliciteit van dit systeem vind je niet snel in een ander product.

Pluspunten

• Ecologische verpakkingsmateriaal
  • Makkelijke setup

Minpunten

• Geen aparte Subwoofer
  • Prijzig

Westerwolde63 19-07-2024

Mooie soundstage, maar niet zonder tekortkomingen

De nieuwe Sony Quad is een mooi vormgegeven opvolger van de A9 speakers. Deze set heb ik getest samen met de nieuwe Sony Bravia 7 tv. Ik keek erg uit naar de mogelijkheid om de tv als center speaker te kunnen gebruiken, maar dat viel al vrij snel tegen. De kwaliteit van de tv speaker valt direct (negatief) op in de soundstage. De 4 speakers van de Quad goed gepositioneerd en getuned geven een beter geluid dan gekoppeld met de tv.
De verpakking is stevig en na het monteren van de voeten is alles vrij snel aangesloten. De optie om de speakers vlak aan de muur te monteren spreekt mij erg aan ten opzichte van de vorige A9. Iedere speaker heeft een stopcontact nodig, dus dat is iets om rekening mee te houden. Installatie via de app was probleemloos, maar de eerste update liep vast en was toen opeens geslaagd. Vreemd.
Bij films, series en muziek die zijn gemixt voor Dolby Atmos is de soundstage erg goed. Het tunen via de app heeft Sony hier goed voor elkaar. Je kunt vaak niet precies aanwijzen uit welke speaker het geluid komt en dat geeft een goede film ervaring.
Echter bij content dat niet is gemixt voor home cinema viel het geluid mij vaak tegen. Bijvoorbeeld bij YouTube video’s klonk het geluid vaak vlak en blikkerig, waarbij ik soms twijfelde of het geluid uit de tv kwam.
Ik heb ook een Sonos Arc met rear speakers en sub waarbij ik minder merk als geluid slecht is gemixt. Over deze Sonos set gesproken lijkt deze een concurrent voor de Sony Quad en bij die vergelijking is overduidelijk dat de Subwoofer bij de prijs van Sony inbegrepen had moeten zijn. De lage tonen zijn onderbelicht en nog eens € 650 voor de subwoofer is te veel geld. Voor muziek is de stereo separatie van de Sony Quad wel superieur aan de Sonos Arc.
Op het connect kastje zit ook een HDMI-IN waar ik mijn AppleTV op had aangesloten. Via deze verbinding had ik vertraging tussen beeld en geluid. Bij direct aansluiten op de tv was dit weg. Hierdoor heb ik de HDMI-IN op het kastje links laten liggen.
Al met al is het een mooie vormgegeven set die een mooie soundstage kan maken, maar niet zonder tekortkomingen in deze prijs categorie.

Pluspunten

• Installatie
  • Vormgeving
  • Koppeling met Sony TV

Minpunten

• Ontbreken subwoofer
  • HDMI-IN vertraging

Boema 18-07-2024

Prachtig geluid uit kleine speakers

Ik heb de speakers een aantal weken mogen testen. De Sony Bravia Theater Quad biedt een indrukwekkende geluidsbeleving met vier draadloze speakers die zijn ontworpen voor deze tijd. Met een slank, modern design passen ze naadloos in elk interieur. Elke speaker levert krachtig geluid dankzij vier drivers, inclusief een speciale tweeter en basdriver, ondersteund door een upward-firing Atmos driver voor een meeslepende audio-ervaring. De controlebox fungeert als een centrale hub voor draadloze communicatie, met HDMI-connectiviteit tot 8K 4K 120 en ondersteuning voor Dolby Vision. De setup is gemakkelijk te installeren met bijgeleverde tafel- en wandmontage-opties, en de Sony-app biedt handige tools voor het finetunen en kalibreren van het geluid op basis van je luisterpositie. Voor liefhebbers van films en muziek biedt de Bravia Theater Quad een hoogwaardige surround sound-ervaring die elke kamer vult met dynamisch en gedetailleerd geluid.

FredS 17-07-2024

Sony Bravia Quad: fraaie compacte surround oplossing

De specificaties van de Sony Bravia Quad zijn te vinden op de Sony website.

Unboxing
De Sony Bravia Quad wordt in een grote langwerpige doos geleverd. Je merkt aan het gewicht van de doos dat het een serieuze set is.
Als de doos eenmaal is opengeklapt, zie je de vier luidsprekers netjes per stuk verpakt liggen. In het midden ligt de centrale unit – een zeer compact zwart kastje.
Het valt op dat er geen handleiding bij zit. Je moet het doen met de instructies/pictogrammen die op een groot stuk karton staan.

Installatie
De voetjes van de speaker moet je zelf nog aan de speakers monteren. Met een kruiskopschroevendraaier gaat dat zeer eenvoudig.
Vervolgens plaats je de speakers op de juiste positie. Aan de onderzijde van de luidspreker staat dit beschreven.
Daarna sluit je de control box op de TV aan via de meegeleverde HDMI kabel. Let op dat je dit via een ARC of - bij voorkeur - een EARC HDMI poort doet. Daarover later meer.
Stel in het menu van de TV in dat het geluid via HDMI out gaat. In datzelfde menu kun je aangeven welke output standaard gebruikt moet worden.
Daarna installeer je de App Bravia Connect
Als je de app opstart, wordt eerst de verbinding met het internet tot stand gebracht.
Vervolgens gaat de set een paar zelftests doen. Hierbij wordt de microfoon van de telefoon gebruikt.
Tijdens deze test bleek dat ik twee luidsprekers verwisseld had. De surround test haalde dat er vlekkeloos uit.
Als alles afgerond is, krijg je een korte maar indrukwekkende surround test te horen. Dit beloofd veel!

Testresultaten Film
De set is getest met een Samsung Qled TV uit 2018. Deze heeft helaas geen EARC aansluiting, wel een ARC. Via deze TV was het niet mogelijk om Dolby Atmos af te spelen.
Het beste geluid gaf een DTS 5.1ch instelling. Hiermee is verder alles getest.
Met een recentere TV kun je waarschijnlijk een betere geluidskwaliteit krijgen. De nieuwe Sony Bravia TV’s werken helemaal naadloos met deze set. De Sony tv wordt dan als center speaker gebruikt.
Er zijn diverse soorten films en series bekeken.
Hoog: het geluid is in de hoge tonen regio’s crisp en helder.
Midden: de midden tonen vind ik duidelijk maar soms een beetje geknepen
Laag: qua frequenties gaat de set niet heel diep in het laag. het laag is wel aanwezig maar in verhouding onderbezet. Bij een set van deze prijsklasse verwacht je een completer geluidsbeeld.
Tijdens een frequentietest viel op dat er bij een aantal frequenties duidelijke gaps waren.
Om een completer geluidsbeeld te krijgen, adviseer ik om er een subwoofer bij aan te schaffen. Er zijn twee types beschikbaar. Hoewel ik deze niet getest heb, zou ik de grootste aanraden.
Het surround effect bij films is goed. Helaas heb ik geen Dolby Atmos kunnen testen.

Muziek
Bij het testen van muziek treedt hetzelfde beeld op als bij film, maar valt het minder op.
Bij veel pop nummers is er geen diepe bas. Klassiek klinkt gewoon goed. Alleen bij nummers met een zware drop mis je het laag.
De spatial sound mapping zorgt voor een surround geluid dat erg natuurlijk klinkt.
Muziek is erg gemakkelijk af te spelen via Spotify of Airplay.

Design
Qua design zijn de speakers erg fraai. Ze zijn compact en daarmee plaats je ze gemakkelijk naast de TV, op de vloer of aan de wand. Meurbeugels zijn meegeleverd.

App
Met de Bravia Connect app kun je de installatie bedienen. Er zit ook een afstandsbediening bij, maar die heb ik niet gebruikt.
De app is vrij eenvoudig. Je kunt beperkt wat instellen. Het zou fijn zijn als er een equalizer aan de app wordt toegevoegd. Dan had ik wellicht de genoemde tekortkomingen hiermee kunnen oplossen.

Conclusie
De Sony Bravia Quad is een fraai ogende surround set die heel gemakkelijk te installeren is. Voor muziek is de set goed te gebruiken. Voor films is een extra subwoofer noodzakelijk als je van een zware punch houdt.
Gezien het prijssegment waarin deze surround set valt, had ik zelf hogere verwachtingen van de geluidskwaliteit.

Pluspunten

• compact
  • eenvoudige installatie

Minpunten

• diepe lage tonen onderbezet
  • moderne TV is noodzakelijk
  • prijzig